Vul jij de dementiemonitor in?

Om de zorg en ondersteuning bij dementie te verbeteren wordt er iedere twee jaar een vragenlijst afgenomen bij mensen met dementie en hun naasten: ‘De Dementiemonitor’. In 2026 wordt de monitor voor de 10e keer gehouden in heel Nederland. Mensen worden opgeroepen om de vragen in te vullen.

Wil je graag een papieren versie van de vragenlijst ontvangen? Neem contact op met het netwerk Hulp bij Dementie Westelijke Mijnstreek, via telefoonnummer: 06 51 74 43 88.

Jouw mening doet ertoe!
Hoe meer mensen uit de regio de vragenlijst invullen, hoe beter we weten wat er lokaal nodig is. De uitkomsten worden besproken met het netwerk Hulp bij Dementie, de huisartsen, zorginstellingen, gemeenten en welzijnspartijen, zodat we samen plannen kunnen maken voor verbetering.

DOP Berg aan de Maas – Nattenhoven: voor een leefbaar dorp

Stichting DOP Berg aan de Maas – Nattenhoven verbindt inwoners en gemeente en zet zich in voor een fijne, veilige en gezellige leefomgeving. Inwoners worden uitgenodigd om ideeën te delen en mee te denken over hun buurt.

Van idee naar actie
Het DOP bestaat uit betrokken vrijwilligers die signalen uit het dorp verzamelen en omzetten in actie. Leefbaarheid staat centraal: denk hierbij aan een schone omgeving, goede voorzieningen, veiligheid en saamhorigheid.

Onafhankelijk en betrokken
“Leefbaarheid is niet iets van gemeente Stein alleen, het is van ons allemaal. Wij zitten aan tafel met de gemeente en andere organisaties om de belangen van Berg aan de Maas en Nattenhoven te behartigen. Maar om dat goed te doen, hebben we de ogen en oren van de buurt nodig. We merken dat er veel goede ideeën zijn in het dorp, maar dat mensen soms niet weten waar ze terecht kunnen. Wij zijn er om die drempel weg te nemen. Samen bereiken we simpelweg meer dan alleen.” Aldus voorzitter Jos ten Vaarwerk.

Denk mee!
Iedereen uit Berg aan de Maas en Nattenhoven kan meedoen. Bezoek een vergadering, mail naar info@dopberg-nattenhoven.nl of ga met ons in gesprek bij het Wijkinformatiepunt. Dat is elke eerste maandag van de maand van 14.00 tot 16.00 uur bij MFC Chapparal. Kijk op pagina 10 voor meer informatie.

Samen werken aan een veilige gemeente

Gemeente Stein is een relatief veilige gemeente, maar toch voelen sommige inwoners zich onveilig. In het bestuursakkoord 2022-2026 staat dat we dit willen verbeteren. Veiligheid is een gezamenlijke taak van de gemeente en inwoners. Samen kijken we waar de problemen het grootst zijn.

Aanpak
Er is eerst onderzocht hoe veilig inwoners zich voelen. Daarna zijn voor de komende drie jaar plannen gemaakt. Elke kern is anders, maar uit het onderzoek blijkt dat de overlast in de meeste kernen ongeveer hetzelfde is. Daarom kiezen we voor een aanpak voor de hele gemeente.

Ga voor het hele document naar www.gemeentestein.nl/veiligheid

“Per kern leggen we wel andere accenten. Per actie bekijken we waar deze het meest nodig is. Zo werken wegericht aan een veilige en leefbare gemeente voor iedereen”.

Burgemeester
MarionLeurs-Mordang

Een gezellige middag bij Buurthuis Urmond

Burgemeester Marion Leurs-Mordang bracht onlangs een bezoek aan buurthuis Urmond. Onder het genot van een drankje en een heerlijke nonnevot ging zij in gesprek met de aanwezige bezoekers. Er werd gelachen, bijgepraat én fanatiek een potje rummikub gespeeld.

Samenkomen in de wijk
Het bezoek was een mooie gelegenheid om elkaar op een ontspannen manier te ontmoeten. Buurthuis Urmond laat iedere week weer zien hoe belangrijk samenkomen in de wijk is. Met een gevarieerd activiteitenprogramma is er voor iedereen iets leuks te beleven.

Nieuwsgierig geworden? Sluit gerust eens aan, iedereen is van harte welkom!

Activiteiten Buurthuis Urmond
(Urmonderplein 43)

  • Maandag 14.00 tot 17.00 uur:
    Kaart- en spellenmiddag

  • Donderdag 14.00 tot 17.00 uur:
    Koffie-uurtje & spellenmiddag

  • Vrijdag 14.00 tot 17.00 uur:
    Kienen (€5,50 met één consumptie)

Vul jij de dementiemonitor in?

Om de zorg en ondersteuning bij dementie te verbeteren wordt er iedere twee jaar een vragenlijst afgenomen bij mensen met dementie en hun naasten: ‘De Dementiemonitor’. In 2026 wordt de monitor voor de 10e keer gehouden in heel Nederland. Mensen worden opgeroepen om de vragen in te vullen.

Wil je graag een papieren versie van de vragenlijst ontvangen? Neem contact op met het netwerk Hulp bij Dementie Westelijke Mijnstreek, via telefoonnummer: 06 51 74 43 88.

Jouw mening doet ertoe!
Hoe meer mensen uit de regio de vragenlijst invullen, hoe beter we weten wat er lokaal nodig is. De uitkomsten worden besproken met het netwerk Hulp bij Dementie, de huisartsen, zorginstellingen, gemeenten en welzijnspartijen, zodat we samen plannen kunnen maken voor verbetering.

DOP Berg aan de Maas – Nattenhoven: voor een leefbaar dorp

Stichting DOP Berg aan de Maas – Nattenhoven verbindt inwoners en gemeente en zet zich in voor een fijne, veilige en gezellige leefomgeving. Inwoners worden uitgenodigd om ideeën te delen en mee te denken over hun buurt.

Van idee naar actie
Het DOP bestaat uit betrokken vrijwilligers die signalen uit het dorp verzamelen en omzetten in actie. Leefbaarheid staat centraal: denk hierbij aan een schone omgeving, goede voorzieningen, veiligheid en saamhorigheid.

Onafhankelijk en betrokken
“Leefbaarheid is niet iets van gemeente Stein alleen, het is van ons allemaal. Wij zitten aan tafel met de gemeente en andere organisaties om de belangen van Berg aan de Maas en Nattenhoven te behartigen. Maar om dat goed te doen, hebben we de ogen en oren van de buurt nodig. We merken dat er veel goede ideeën zijn in het dorp, maar dat mensen soms niet weten waar ze terecht kunnen. Wij zijn er om die drempel weg te nemen. Samen bereiken we simpelweg meer dan alleen.” Aldus voorzitter Jos ten Vaarwerk.

Denk mee!
Iedereen uit Berg aan de Maas en Nattenhoven kan meedoen. Bezoek een vergadering, mail naar info@dopberg-nattenhoven.nl of ga met ons in gesprek bij het Wijkinformatiepunt. Dat is elke eerste maandag van de maand van 14.00 tot 16.00 uur bij MFC Chapparal. Kijk op pagina 10 voor meer informatie.

Samen werken aan een veilige gemeente

Gemeente Stein is een relatief veilige gemeente, maar toch voelen sommige inwoners zich onveilig. In het bestuursakkoord 2022-2026 staat dat we dit willen verbeteren. Veiligheid is een gezamenlijke taak van de gemeente en inwoners. Samen kijken we waar de problemen het grootst zijn.

Aanpak
Er is eerst onderzocht hoe veilig inwoners zich voelen. Daarna zijn voor de komende drie jaar plannen gemaakt. Elke kern is anders, maar uit het onderzoek blijkt dat de overlast in de meeste kernen ongeveer hetzelfde is. Daarom kiezen we voor een aanpak voor de hele gemeente.

Ga voor het hele document naar www.gemeentestein.nl/veiligheid

“Per kern leggen we wel andere accenten. Per actie bekijken we waar deze het meest nodig is. Zo werken wegericht aan een veilige en leefbare gemeente voor iedereen”.

Burgemeester
Marion Leurs-Mordang

Een gezellige middag bij Buurthuis Urmond

Burgemeester Marion Leurs-Mordang bracht onlangs een bezoek aan buurthuis Urmond. Onder het genot van een drankje en een heerlijke nonnevot ging zij in gesprek met de aanwezige bezoekers. Er werd gelachen, bijgepraat én fanatiek een potje rummikub gespeeld.

Samenkomen in de wijk
Het bezoek was een mooie gelegenheid om elkaar op een ontspannen manier te ontmoeten. Buurthuis Urmond laat iedere week weer zien hoe belangrijk samenkomen in de wijk is. Met een gevarieerd activiteitenprogramma is er voor iedereen iets leuks te beleven.

Nieuwsgierig geworden? Sluit gerust eens aan, iedereen is van harte welkom!

Activiteiten Buurthuis Urmond
(Urmonderplein 43)

  • Maandag 14.00 tot 17.00 uur:
    Kaart- en spellenmiddag

  • Donderdag 14.00 tot 17.00 uur:
    Koffie-uurtje & spellenmiddag

  • Vrijdag 14.00 tot 17.00 uur:
    Kienen (€5,50 met één consumptie)

046 435 93 93 · info@gemeentestein.nl ·