"Eervol, intens en afwisselend"
Danny Hendrix neemt na 16 jaar afscheid als wethouder
“Eervol, intens en afwisselend.” Met die drie woorden vat Danny Hendrix zijn afgelopen zestien jaar als wethouder van de gemeente Stein samen. Daarvoor was hij al acht jaar raadslid. Na bijna dertig jaar in de politiek vindt hij het tijd voor iets nieuws, waarin er meer ruimte komt voor zijn jonge gezin.
Dat hij ooit wethouder zou worden, was een aaneenschakeling van toevalligheden. Hendrix lacht: “Via vrijwilligerswerk kwam ik in 1996 voor het eerst in aanraking met de lokale politiek. Daar polste men in eerste instantie mijn moeder of zij in de politiek wilde! Vervolgens verwees zij naar mij. Zo rolde ik erin.”
Echt iets betekenen
Hij begon als burgercommissielid en na acht jaar in de raad nam Hendrix het wethouderschap op zich: “Een grote eer, want je kunt écht iets betekenen voor inwoners. Dat doe je nooit alleen, maar samen met collega’s, medewerkers en inwoners. Dat ik die kans heb gekregen, vind ik een voorrecht.”
Trots op Stein
“De beginperiode was ingewikkeld”, blikt Hendrix terug. “Politieke spanningen, wisselingen binnen het college en lastige dossiers die al langer speelden. Samen met collega’s en onze huidige burgemeester werkten we aan rust en vertrouwen. Als ik zie waar Stein nu staat en hoe de gemeente bekendstaat in de regio, ben ik daar heel trots op!”
Altijd aanspreekbaar
Bestuurlijke rust of niet, het wethouderschap is intens, vindt Hendrix. “Je staat 24 uur per dag aan en bent altijd aanspreekbaar. Vergaderingen en telefoontjes in de avonduren horen erbij. Eigenlijk had ik niet echt een privéleven.”
Tegelijkertijd maakt dat het werk bijzonder. “Geen dag is hetzelfde. Het gaat van losse stoeptegels tot grote vraagstukken rond Chemelot. Juist de afwisseling tussen ‘hoe ziet Stein er over 10 jaar uit’, ‘het hier en nu’ en de gesprekken met inwoners maakt het interessant.”
Meer tijd voor het gezin
“Ik heb nog steeds plezier in het werk, maar steeds vaker herken ik situaties die ik al eerder meemaakte. Dat is een teken dat het goed geweest is. Bovendien werd ik begin dit jaar vader en dát gaf de doorslag. Je gaat anders naar je tijd kijken en maakt andere keuzes.”
Met elkaar in gesprek
Sinds de geboorte van zijn zoon kijkt Hendrix anders naar sommige ontwikkelingen in de samenleving. “Mondige inwoners zijn belangrijk, maar bedreigingen of agressie richting bestuurders en ambtenaren raken je meer als je een gezin hebt. Ik hoop dat men met elkaar in gesprek blijft en tevreden inwoners zich óók laten horen.”
Een bijzonder toeval
Wat hij hierna gaat doen, weet hij nog niet precies. Voorlopig wil Hendrix vooral wat gas terugnemen. Eerst draagt hij het stokje over aan zijn vrouw, die hem opvolgt als wethouder. De twee leerden elkaar kennen via de politiek.
Een grote afscheidsreceptie hoeft voor Hendrix niet. “Ik heb mijn werk altijd gedaan in het belang van de inwoners. Wel wil ik iedereen bedanken voor alle gesprekken, contacten en samenwerking van de afgelopen jaren.”
In de volgende editie van De Maaskentjer lees je over het afscheid van wethouders Frank Dassen en Hub Schoenmakers.
"Je staat eigenlijk 24 uur per dag aan."
"Als ik zie waar Stein nu staat en hoe de gemeente bekendstaat in de regio, ben ik daar heel trots op!"
"Eervol, intens en afwisselend"
Danny Hendrix neemt na 16 jaar afscheid als wethouder
“Eervol, intens en afwisselend.” Met die drie woorden vat Danny Hendrix zijn afgelopen zestien jaar als wethouder van de gemeente Stein samen. Daarvoor was hij al acht jaar raadslid. Na bijna dertig jaar in de politiek vindt hij het tijd voor iets nieuws, waarin er meer ruimte komt voor zijn jonge gezin.
Dat hij ooit wethouder zou worden, was een aaneenschakeling van toevalligheden. Hendrix lacht: “Via vrijwilligerswerk kwam ik in 1996 voor het eerst in aanraking met de lokale politiek. Daar polste men in eerste instantie mijn moeder of zij in de politiek wilde! Vervolgens verwees zij naar mij. Zo rolde ik erin.”
Echt iets betekenen
Hij begon als burgercommissielid en na acht jaar in de raad nam Hendrix het wethouderschap op zich: “Een grote eer, want je kunt écht iets betekenen voor inwoners. Dat doe je nooit alleen, maar samen met collega’s, medewerkers en inwoners. Dat ik die kans heb gekregen, vind ik een voorrecht.”
Trots op Stein
“De beginperiode was ingewikkeld”, blikt Hendrix terug. “Politieke spanningen, wisselingen binnen het college en lastige dossiers die al langer speelden. Samen met collega’s en onze huidige burgemeester werkten we aan rust en vertrouwen. Als ik zie waar Stein nu staat en hoe de gemeente bekendstaat in de regio, ben ik daar heel trots op!”
Altijd aanspreekbaar
Bestuurlijke rust of niet, het wethouderschap is intens, vindt Hendrix. “Je staat 24 uur per dag aan en bent altijd aanspreekbaar. Vergaderingen en telefoontjes in de avonduren horen erbij. Eigenlijk had ik niet echt een privéleven.”
Tegelijkertijd maakt dat het werk bijzonder. “Geen dag is hetzelfde. Het gaat van losse stoeptegels tot grote vraagstukken rond Chemelot. Juist de afwisseling tussen ‘hoe ziet Stein er over 10 jaar uit’, ‘het hier en nu’ en de gesprekken met inwoners maakt het interessant.”
Meer tijd voor het gezin
“Ik heb nog steeds plezier in het werk, maar steeds vaker herken ik situaties die ik al eerder meemaakte. Dat is een teken dat het goed geweest is. Bovendien werd ik begin dit jaar vader en dát gaf de doorslag. Je gaat anders naar je tijd kijken en maakt andere keuzes.”
Met elkaar in gesprek
Sinds de geboorte van zijn zoon kijkt Hendrix anders naar sommige ontwikkelingen in de samenleving. “Mondige inwoners zijn belangrijk, maar bedreigingen of agressie richting bestuurders en ambtenaren raken je meer als je een gezin hebt. Ik hoop dat men met elkaar in gesprek blijft en tevreden inwoners zich óók laten horen.”
Een bijzonder toeval
Wat hij hierna gaat doen, weet hij nog niet precies. Voorlopig wil Hendrix vooral wat gas terugnemen. Eerst draagt hij het stokje over aan zijn vrouw, die hem opvolgt als wethouder. De twee leerden elkaar kennen via de politiek.
Een grote afscheidsreceptie hoeft voor Hendrix niet. “Ik heb mijn werk altijd gedaan in het belang van de inwoners. Wel wil ik iedereen bedanken voor alle gesprekken, contacten en samenwerking van de afgelopen jaren.”
In de volgende editie van De Maaskentjer lees je over het afscheid van wethouders Frank Dassen en Hub Schoenmakers.