Gelijkvloers genieten

Hans en Marie-Thérèse uit Elsloo kozen bewust voor een toekomstbestendig thuis

Gemeente Stein vindt het belangrijk dat al haar inwoners in een geschikt en betaalbaar huis kunnen wonen. Daarom bouwt de gemeente nieuwe woningen en appartementen, huur en koop. Een gedeelte daarvan is levensloopbestendig. Dat wil zeggen dat de belangrijkste kamers bereikbaar zijn zonder trappen.

Hans en Marie-Thérèse Fredrix trokken in oktober 2024 in hun levensloopbestendige koopwoning in Elsloo. Hans: “Wij zijn allebei midden 60 en hebben ruim 38 jaar met veel plezier in ons oude huis gewoond. We hoefden ook helemaal niet weg, maar zijn wel altijd met onze woontoekomst bezig geweest.”

Marie-Thérèse: “Ik heb 30 jaar in de thuiszorg gewerkt en daar allerlei beperkingen gezien. En Hans is beleidsuitvoerder sociaal domein. Hij heeft dagelijks te maken met hulpmiddelen. Misschien staan we daardoor ook wat meer bij onze eigen toekomst stil. Nu zijn we nog fit en vitaal, maar je weet nooit hoe dat is als je wat ouder wordt. Ook denken we aan het maatschappelijk belang. Wij vinden dat senioren geen gezinswoningen bezet moeten houden nu de woningmarkt zo krap is. Ruimte maken voor starters en jonge gezinnen bevordert de doorstroming.”

Tip!
Wil jij ook een levensloop­bestendige
woning kopen?

Laat je dan vooraf goed adviseren door een hypotheek­adviseur. Dat geeft inzicht in je financiële situatie. Zo weet je wat je maandlasten gaan worden en krijg je tips over het slim inzetten van de overwaarde van je huis.

Met twee petten
Toen het echtpaar een brief kreeg van de gemeente over nieuwbouw in hun buurt, waren ze direct geïnteresseerd. “Als buurtbewoners mochten wij meedenken over de plannen. Dat hebben we vanaf het begin met twee petten op gedaan”, legt Hans uit. “Als omwonenden én als mogelijke kopers.”

Hans en Marie-Thérèse gingen in gesprek met hun financieel adviseur en daar bleek dat er genoeg mogelijkheden waren om een levensloopbestendige woning te kopen. “Dat heeft ons aangenaam verrast. We wilden wel verhuizen, maar niet elke maand de hoofdprijs betalen. Nu houden we nog genoeg geld over voor leuke dingen als vakanties.”

Nauwelijks onderhoud
Het echtpaar heeft nog geen moment spijt van gehad van hun keuze. “We kenden de buurt natuurlijk al en wisten dat het daar rustig wonen is. Maar ook het huis zelf bevalt prima. Alles is nieuw en fris, onze energiekosten zijn laag en door goede isolatie en de moderne manier van verwarmen, is de temperatuur altijd comfortabel. Verder vinden we het fijn dat de woning ruim is, maar wel overzichtelijk. En in de komende 15 jaar is er nauwelijks onderhoud nodig. Dat was in onze vorige woning wel anders. Daar stonden grote veranderingen op de agenda, zoals een nieuwe keuken of het weghalen van de hoge instap bij de douche. Ook moesten we daar veel poetsen en onze grote tuin bijhouden. In ons nieuwe huis kost dat veel minder tijd.”

Op de foto Hans en Marie-Thérèse

Alleen maar voordelen
Voordat Hans en Marie-Thérèse verhuisden, moest er veel geregeld worden. “Van het uitzoeken van de keuken en tegels tot het indelen van onze nieuwe woning. En niet te vergeten: de verkoop van ons oude huis én de bouw zelf. Als we erop terugkijken viel het allemaal wel mee, maar toen we er middenin zaten vroeg het veel van ons. Daar moet je rekening mee houden als je plannen maakt. Hoe jonger je bent, hoe makkelijker je zoiets ‘erbij’ doet. Wij kunnen iedereen aanraden om op deze leeftijd gelijkvloers te gaan wonen, het heeft alleen maar voordelen. Nu is het een keuze, als er straks iets gebeurt en je moet, dan zijn er misschien geen mogelijkheden in de buurt.” Marie-Thérèse: “Wij hebben zelfs al direct voordeel gehad van onze overstap. Ik ben afgelopen zomer geopereerd en toen was de badkamer beneden heel handig!”

Tip!
Ga je kleiner wonen?

Begin dan op tijd met het uitzoeken en opruimen van je spullen. Je kunt misschien niet alles meenemen naar je nieuwe woning.”

Binding met het huis
Voor Hans en Marie-Thérèse was het geen probleem om afscheid te nemen van hun oude woning. “Natuurlijk zijn onze kinderen er geboren en hebben we er jarenlang lief en leed gedeeld. Maar voor die herinneringen heb je het huis zelf niet nodig.” Wel heeft het echtpaar hun kinderen nauw betrokken bij het verhuisproces. “Zij hebben ook binding met het huis en hechten er misschien wél emotionele waarde aan. We hebben ze de mogelijkheid gegeven het ouderlijke huis te kopen, maar omdat ze allebei al een prachtige woning hebben, was die behoefte er niet. Datzelfde geldt voor onze spullen. We ruimden heel veel op, maar onze kinderen hebben eerst gekeken wat ze graag wilden houden.”

"Wij kunnen iedereen aanraden om op deze leeftijd gelijkvloers te gaan wonen, het heeft alleen maar voordelen."

Gelijkvloers genieten

Hans en Marie-Thérèse uit Elsloo kozenbewust voor een toekomstbestendig thuis

Gemeente Stein vindt het belangrijk dat al haar inwoners in een geschikt en betaalbaar huis kunnen wonen. Daarom bouwt de gemeente nieuwe woningen en appartementen, huur en koop. Een gedeelte daarvan is levensloopbestendig. Dat wil zeggen dat de belangrijkste kamers bereikbaar zijn zonder trappen.

Hans en Marie-Thérèse Fredrix trokken in oktober 2024 in hun levensloopbestendige koopwoning in Elsloo. Hans: “Wij zijn allebei midden 60 en hebben ruim 38 jaar met veel plezier in ons oude huis gewoond. We hoefden ook helemaal niet weg, maar zijn wel altijd met onze woontoekomst bezig geweest.”

Marie-Thérèse: “Ik heb 30 jaar in de thuiszorg gewerkt en daar allerlei beperkingen gezien. En Hans is beleidsuitvoerder sociaal domein. Hij heeft dagelijks te maken met hulpmiddelen. Misschien staan we daardoor ook wat meer bij onze eigen toekomst stil. Nu zijn we nog fit en vitaal, maar je weet nooit hoe dat is als je wat ouder wordt. Ook denken we aan het maatschappelijk belang. Wij vinden dat senioren geen gezinswoningen bezet moeten houden nu de woningmarkt zo krap is. Ruimte maken voor starters en jonge gezinnen bevordert de doorstroming.”

Tip!
Wil jij ook een levensloop­bestendige
woning kopen?

Laat je dan vooraf goed adviseren door een hypotheek­adviseur. Dat geeft inzicht in je financiële situatie. Zo weet je wat je maandlasten gaan worden en krijg je tips over het slim inzetten van de overwaarde van je huis.

Met twee petten
Toen het echtpaar een brief kreeg van de gemeente over nieuwbouw in hun buurt, waren ze direct geïnteresseerd. “Als buurtbewoners mochten wij meedenken over de plannen. Dat hebben we vanaf het begin met twee petten op gedaan”, legt Hans uit. “Als omwonenden én als mogelijke kopers.”

Hans en Marie-Thérèse gingen in gesprek met hun financieel adviseur en daar bleek dat er genoeg mogelijkheden waren om een levensloopbestendige woning te kopen. “Dat heeft ons aangenaam verrast. We wilden wel verhuizen, maar niet elke maand de hoofdprijs betalen. Nu houden we nog genoeg geld over voor leuke dingen als vakanties.”

Nauwelijks onderhoud
Het echtpaar heeft nog geen moment spijt van gehad van hun keuze. “We kenden de buurt natuurlijk al en wisten dat het daar rustig wonen is. Maar ook het huis zelf bevalt prima. Alles is nieuw en fris, onze energiekosten zijn laag en door goede isolatie en de moderne manier van verwarmen, is de temperatuur altijd comfortabel. Verder vinden we het fijn dat de woning ruim is, maar wel overzichtelijk. En in de komende 15 jaar is er nauwelijks onderhoud nodig. Dat was in onze vorige woning wel anders. Daar stonden grote veranderingen op de agenda, zoals een nieuwe keuken of het weghalen van de hoge instap bij de douche. Ook moesten we daar veel poetsen en onze grote tuin bijhouden. In ons nieuwe huis kost dat veel minder tijd.”

Op de foto Hans en Marie-Thérèse

Alleen maar voordelen
Voordat Hans en Marie-Thérèse verhuisden, moest er veel geregeld worden. “Van het uitzoeken van de keuken en tegels tot het indelen van onze nieuwe woning. En niet te vergeten: de verkoop van ons oude huis én de bouw zelf. Als we erop terugkijken viel het allemaal wel mee, maar toen we er middenin zaten vroeg het veel van ons. Daar moet je rekening mee houden als je plannen maakt. Hoe jonger je bent, hoe makkelijker je zoiets ‘erbij’ doet. Wij kunnen iedereen aanraden om op deze leeftijd gelijkvloers te gaan wonen, het heeft alleen maar voordelen. Nu is het een keuze, als er straks iets gebeurt en je moet, dan zijn er misschien geen mogelijkheden in de buurt.” Marie-Thérèse: “Wij hebben zelfs al direct voordeel gehad van onze overstap. Ik ben afgelopen zomer geopereerd en toen was de badkamer beneden heel handig!”

Tip!
Ga je kleiner wonen?

Begin dan op tijd met het uitzoeken en opruimen van je spullen. Je kunt misschien niet alles meenemen naar je nieuwe woning.”

Binding met het huis
Voor Hans en Marie-Thérèse was het geen probleem om afscheid te nemen van hun oude woning. “Natuurlijk zijn onze kinderen er geboren en hebben we er jarenlang lief en leed gedeeld. Maar voor die herinneringen heb je het huis zelf niet nodig.” Wel heeft het echtpaar hun kinderen nauw betrokken bij het verhuisproces. “Zij hebben ook binding met het huis en hechten er misschien wél emotionele waarde aan. We hebben ze de mogelijkheid gegeven het ouderlijke huis te kopen, maar omdat ze allebei al een prachtige woning hebben, was die behoefte er niet. Datzelfde geldt voor onze spullen. We ruimden heel veel op, maar onze kinderen hebben eerst gekeken wat ze graag wilden houden.”

"Wij kunnen iedereen aanraden om op deze leeftijd gelijkvloers te gaan wonen, het heeft alleen maar voordelen."

046 435 93 93 · info@gemeentestein.nl ·